cinema potvis

In mei 2019 kwam potvis Valentijn van Sint André opnieuw boven water! Van zijn laatste adem op het strand van Sint-André op 12 februari 1989 tot zijn spectaculaire verrijzenis op 13 mei 2019: we vertellen zijn verhaal van begin tot eind!

Zondag 12 februari 1989

Potvis Valentijn spoelt aan op het strand van Sint-André.

Maandag 13 februari 1989

De bezoekers stromen toe om Valentijn te bewonderen.

Dinsdag 14 en woensdag 15 februari 1989

Verschillende poging worden ondernomen om Valentijn te vervoeren.

Donderdag 16 februari

Valentijn reist door Koksijde, richting zijn begraafplaats.

Mei 2019

30 jaar later kwam potvis Valentijn boven water! Onder ruime belangstelling van pers en publiek werd potvis Valentijn van Sint André opgegraven. In twee indrukwekkende delen werd de walvis uit de put gehaald, de resten werden ter plaatse versneden voor vervoer. Op de campus diergeneeskunde, Vakgroep Morfologie, in Merelbeke wordt zijn skelet museumklaar gemaakt, een proces dat meerdere jaren in beslag zal nemen.

September 2019

Tijdens de zomer van 2019 ondergingen het resten van potvis Valentijn verschillende maceratiebaden. Zo werden eerst de laatste weke delen van het enorme zeezoogdier verwijderd. In een tweede fase genoot Valentijn van zijn zonnebad , dat ervoor zorgde dat zijn botten bleekten. In de loop van september werden de botten uit de vloeistoftanks gehaald en grondig gereinigd. Sindsdien liggen ze te drogen. Een proces dat lange tijd in beslag zal nemen. Tijdens deze fase worden de resten verder onderzocht, en worden schimmel- en vetbloei aangepakt. Zo kan het skelet in optimale omstandigheden in het museum worden tentoongesteld!

September 2020

Sinds de opgraving van potvis Valentijn van Sint André, vertoeft het skelet in de UGent, campus Merelbeke. Daar onderzoeken professor Pieter Cornillie en zijn team het skelet. Ze bereiden het voor om Valentijn uiteindelijk tentoon te stellen in de nieuwe vleugel van het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum.

2021: doorgedreven onderzoek en de opstart van het grote puzzelwerk.

In 2021 werden de botten van potvis Valentijn onderzocht. Lees hier het interview met professor Cornillie waarin hij meer vertelt over de verschillende fases en stappen in dit onderzoek.

Ondertussen werd het skelet in anatomisch verband gelegd. De schedel vraagt daarbij extra aandacht, want die liep wat schade op. In september, net voor de start van het academiejaar, werd de laatste hand gelegd aan de reconstructie van de schedel.